DSpace Repository

An Investigation into the Effects of the Use of English Phonetics Website and Teacher Power on Undergraduate Students' Attitudes toward English Accented Speech and Speaking English Intelligibly

Show simple item record

dc.contributor.author Noparat Tananuraksakul
dc.contributor.author Jonathan Ronte Carreon
dc.contributor.author Suthida Soontornwipat
dc.contributor.author นพรัตน์ ธนานุรักษากุล
dc.contributor.author แคริออน, โจนาธาน รอนเต้
dc.contributor.author สุธิดา สินทรวิภาต
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts th
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
dc.date.accessioned 2023-03-10T08:05:46Z
dc.date.available 2023-03-10T08:05:46Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1233
dc.description.abstract This research was carries out from Tananuraksakul's (2017) pilot study. It aimed to examine three hypotheses: 1) the use of the English phonetics website can greatly build up students' positive attitudes toward their non-native English accent; 2) students have positive attitudes towards the use of the phonetics webiste; and 3)teacher power can greatly influence their positive attitudes toward speaking Englisg intelligibly. Research outcomes from questionnaire, crosschecked with interview data reveal that the phonetics websie usage could enhance positive attitudes toward non-English major students' (purposively recruited) own non-native English accent to a slight extent due to their synchronous feelings of slightly decreased embarrassment and increased pride. Thus the first hypothesis was disconfirmed due to these three extraneous variables: infrequent chances to speak English; less preference to speak English; and personal/social values to sound like a native speaker. The second was confirmed at a high level. The third was partially supported since teacher power apperared to be distracted by power relations in interactions between native and non-native English speakers and among non-native English speakers themselves. The study offers insightful directions for EFL teachers. th
dc.description.abstract งานวิจัยนี้ต่อยอดมาจากงานวิจัยของ Tanaruksakul (2017) มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบสมมติฐาน ดังนี้ 1) การใช้เว็บไซต์การออกเสียงภาษาอังกฤษตามหลักสัทศาสตร์สามารถเสริมสร้างนักศึกษาให้มีเจตคติเชิงบวกต่อสำเนียงภาษาอังกฤษของตนเองได้ในระดับมาก 2) นักศึกษามีเจตคติเชิงบวกต่อการใช้เว็บไซต์การออกเสียงภาษาอังกฤษตามหลักสัทศาสตร์ 3) อำนาจครูผู้สอนมีอิทธิพลต่อเจตคติเชิงบวกต่อการพูดภาษาอังกฤษชัดคำ ผลการวิจัยจากแบบสอบถามซึ่งตรวจสอบด้วยข้อมูลจากการสัมภาษณ์พบว่าการใช้เว็บไซต์การออกเสียงภาษาอังกฤษตามหลักสัทศาสตร์เสริมสร้างนักศึกษาให้มีเจตคติเชิงบวกต่อสำเนียงภาษาอังกฤษของตนเองซึ่งไม่ใช่สำเนียงแบบเจ้าของภาษาได้ระดับน้อย เพราะระดับความรู้สึกอายต่อสำเนียงภาษาอังกฤษของนักศึกษาลดลงเล็กน้อย ในขณะเดียวกันระดับความภาคภูมิใจต่อสำเนียงภาษาอังกฤษมีมากขึ้นเล็กน้อย ผลการวิจัยจึงไม่ยืนยันสมมติฐานแรก เนื่องจากมีตัวแปรภายนอก ดังนี้ 1) นักศึกษามีโอกาสพูดภาษาอังกฤษไม่บ่อย 2) ไม่ชอบพูดภาษาอังกฤษ และ 3) ค่านิยมส่วนบุคคลที่ต้องการออกเสียงเหมือนเจ้าของภาษา ผลการวิจัยสนับสนุนสมมติฐานที่สองซึ่งมีค่าเฉลี่ยระดับสูง สมมติฐานที่สามเป็นไปตามที่ตั้งไว้บางส่วน เนื่องจากความสัมพันธ์เชิงอำนาจระหว่างผู้พูดภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่เจ้าของภาษากับเจ้าของภาษา และระหว่างผู้พูดภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่เจ้าของภาษาด้วยกัน อาจลดทอนอำนาจครูผู้สอน การศึกษานี้ให้แนวทางการสอนภาษาอังกฤษเชิงลึกสำหรับครูสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ th
dc.description.sponsorship This research is supported by Huachiew Chalermprakiet University academic year 2018 th
dc.language.iso en th
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University th
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- สัทศาสตร์ th
dc.subject English language -- Phonetics th
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การออกเสียง th
dc.subject English language -- Pronunciation th
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การพูด -- การศึกษาและการสอน th
dc.subject English language -- Spoken English -- Study and teaching th
dc.subject การเรียนการสอนผ่านเว็บ th
dc.subject Web-based instruction th
dc.title An Investigation into the Effects of the Use of English Phonetics Website and Teacher Power on Undergraduate Students' Attitudes toward English Accented Speech and Speaking English Intelligibly th
dc.title.alternative การศึกษาผลการใช้เว็บไซต์การออกเสียงภาษาอังกฤษตามหลักสัทศาสตร์และอำนาจครูผู้สอนที่มีต่อทัศนคติด้านสำเนียงภาษาอังกฤษและการพูดภาษาอังกฤษชัดคำของนักศึกษาระดับปริญญาตรี th
dc.type Technical Report th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account