DSpace Repository

วิธีเสริมสร้างสุขภาวะโดยองค์รวมในพระพุทธศาสนา

Show simple item record

dc.contributor.author ธีรโชติ เกิดแก้ว
dc.contributor.author Teerachoot Kerdkaew
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts th
dc.date.accessioned 2024-03-15T04:17:08Z
dc.date.available 2024-03-15T04:17:08Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation วารสารพุทธศาสน์ศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย 18, 3 (กันยายน-ธันวาคม 2554) : 69-87 th
dc.identifier.issn 0858-8325 (Print)
dc.identifier.issn 2651-219X (Online)
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1903
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jbscu/article/view/169575/121974 th
dc.description.abstract บทความนี้ต้องการนำเสนอวิธีการเสริมสร้างสุขภาวะโดยองค์รวมตามแนวคิดในพุทธศาสนาใน ๔ ด้าน คือ สุขภาวะทางกายที่มุ่งในมนุษย์ดูแล รักษาป้องกันสุขภาพร่างกายให้แข็งแรง การบริโภคปัจจัยสีให้ตรงตามเป้าหมายของการบริโภคอย่างแท้จริง ไม่ใช่บริโภคเพื่อสนองความอยาก รวมถึงการมีพฤติกรรมที่สร้างสุขให้แก่ตนและผู้อื่นตามหลักศิลธรรม สุขภาวะทางจิตที่มุ่งให้มนุษย์พัฒนาจิตให้สงบ ตั้งมั่น บริสุทธิ์ และเกิดปัญญา สามารถพัฒนาชีวิตให้เกิดความสุขตั้งแต่ระดับพื้นฐานจนถึงความสุชสูงสุด สุขภาวะทางสังคมที่มุ่งให้มนุษย์สร้างสรรค์สังคมให้เป็นสังคมที่น่าอาศัย ปราศจากภัยคุกคามชีวิต และอบายมุขตามหลักเบญจศีล เบญจธรรม ทุกคนมีปัจจัยยังชีพที่พอเพียงและสุขภาวะทางสิ่งแวดล้อมที่มุ่งให้มนุษย์สร้างสิ่งแวดล้อมให้สมดุลเพื่อให้เกิดสุขภาวะต่อชีวิตและเอื้อต่อการบรรลุธรรม th
dc.description.abstract This article aims to present ways to achieve holistic well-being according to Buddhist teaching in four aspects. Firstly, physical well-being – taking care of one’s physical health, consuming the four basic necessities according to need, not greed, and conducting oneself in ways that bring about happiness to both oneself and others according to moral principles. Secondly, psychological well-being – developing one’s mind to reach the stage of serenity, stability, purity, and wisdom in order to create basic to ultimate happiness in one’s life. Thirdly, social well-being – the cultivation of one’s society into a hospitable place without life-threatening harms and vices according to the Five Precepts and the Five Dhamma, a society in which every member has sufficient means for living. Lastly, environmental well-being – encouraging one to strive for a balanced environment in order to achieve a well-being in life that is conducive to enlightenment. th
dc.language.iso th th
dc.subject สุขภาวะ -- แง่ศาสนา th
dc.subject Well-being -- Religious aspects th
dc.title วิธีเสริมสร้างสุขภาวะโดยองค์รวมในพระพุทธศาสนา th
dc.type Article th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account