| dc.contributor.author | ดวงมณี แสนมั่น | |
| dc.contributor.author | กิตติพงศ์ ไพบูลย์สุขวงศ์ | |
| dc.contributor.author | จิราพร อำไพมากุล | |
| dc.contributor.author | วรัญญา ช่วยเหลือ | |
| dc.contributor.author | Duangmanee Sanmun | |
| dc.contributor.author | Kittiphong Paiboonsukwong | |
| dc.contributor.author | Waranya Chuaylue | |
| dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology | en |
| dc.contributor.other | Mahidol University. Institute of Molecular Biosciences | en |
| dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology | en |
| dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology. Student of Bachelor of Medical Technology | en |
| dc.date.accessioned | 2024-08-24T12:48:52Z | |
| dc.date.available | 2024-08-24T12:48:52Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2668 | |
| dc.description | Proceedings of the 9th National and International Conference on "Research to Serve Society", 1st July 2022 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. (e-Conference) p. 800-811. | en |
| dc.description.abstract | แชทบอท Chatbots คำถามและคำตอบ Questions and answers การสื่อสารความเสี่ยงด้านสุขภาพ Health risk communication การสื่อสารสาธารณสุข Communication in public health การสื่อสารทางการแพทย์ Communication in medicine เฟซบุ๊ค Facebook (Electronic resource) การศึกษานี้เป็นการพัฒนาแชทบอทเพื่อตอบคำถามอัตโนมัติผ่านเฟสบุ๊กแฟนเพจ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแชทบอทในการตอบข้อสงสัยเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ผ่านแฟนเพจทางสื่อออนไลน์ เฟสบุ๊กและเป็นแนวทางหาความรู้ ช่วยประกอบการตัดสินใจแก่ประชาชนที่ประสบปัญหาเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 โดยแชทบอทนี้พัฒนาขึ้นด้วยแพลตฟอร์มจากกูเกิลร่วมกับเครื่องมือ Dialogflow โดยเบื้องต้นให้ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 3 ท่านประเมินการทำงานของแชทบอท จากนั้นจึงนำไปให้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 50 คน ที่มีช่วงอายุ 18-24 ปี ทดลองสนทนา ผลการประเมินความพึงพอใจในภาพรวมที่ได้รับจากผู้เชี่ยวชาญและผู้ใช้งานทั่วไปพบว่ามีความพึงพอใจอยู่ที่ระดับมาก โดยผลรวมของค่าเฉลี่ยความพึงพอใจเท่ากับ 2.5 และ 2.7 ตามลำดับ จากคะแนนเต็ม 3.0 คะแนน การศึกษานี้จึงสอดคล้องกับเป้าหมายที่ตั้งไว้คือ แชทบอทนี้สามารถให้ความรู้และข้อมูลเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ได้เป็นอย่างดี นอกจากนี้ยังพบว่าเป็นแอปพลิเคชันที่สามารถสนทนาอัตโนมัติผ่าน Facebook messenger ที่เป็นเสมือนตัวแทนนักเทคนิคการแพทย์ในการตอบข้อสงสัย จึงสามารถส่งผลลัพธ์ท่ามกลางการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ไปยังผู้ใช้ได้อย่างสะดวกและรวดเร็ว | en |
| dc.description.abstract | This study is the development of a chatbot that can automatically answer questions via a Facebook fan page. The objective is to create a chatbot application to answer inquiries regarding the COVID-19 scenario via a Facebook fan page, and to assess the satisfaction of using the chatbot application as a tool to find knowledge or make decisions for those who are having troubles with the COVID-19 situation. As a development tool, it employs Google's platform and the Dialogflow approach. This chatbot was first evaluated by three experts before being tested on a sample of 50 subjects ranging in age from 18 to 24 years old. It was found that the satisfaction was at a high level with mean satisfaction scores of 2.5 and 2.7 from a total score of 3.0, respectively. This research supports the aim of the chatbot providing useful knowledge and information on COVID-19. This program has also been discovered to be an automated conversation over Facebook messenger that operates as a representative of a medical technologist in answering questions and delivering results to users rapidly and conveniently in the midst of the COVID-19 pandemic. | en |
| dc.language.iso | th | en |
| dc.rights | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | en |
| dc.subject | โควิด-19 (โรค) | en |
| dc.subject | COVID-19 (Disease) | en |
| dc.subject | แชทบอท | en |
| dc.subject | Chatbots | en |
| dc.subject | คำถามและคำตอบ | en |
| dc.subject | Questions and answers | en |
| dc.subject | การสื่อสารความเสี่ยงด้านสุขภาพ | en |
| dc.subject | Health risk communication | en |
| dc.subject | การสื่อสารสาธารณสุข | en |
| dc.subject | Communication in public health | en |
| dc.subject | การสื่อสารทางการแพทย์ | en |
| dc.subject | Communication in medicine | en |
| dc.subject | เฟซบุ๊ค | en |
| dc.subject | Facebook (Electronic resource) | en |
| dc.title | เฟสบุ๊ก messenger bot ให้ความรู้เกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 โดยนักเทคนิคการแพทย์ | en |
| dc.title.alternative | Facebook Messenger Bot to Educate about COVID-19 Situation by Medical Technologists | en |
| dc.type | Proceeding Document | en |