การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินความรู้ที่เกี่ยวข้องกับโรคโควิด 19 ในนักศึกษาคณะเทคนิคการแพทย์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ชั้นปีที่ 1-4 จำนวน 336 คน โดยใช้แบบประเมินออนไลน์ ซึ่งมีค่าดัชนีความตรงเท่ากับ 0.87 ค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.60 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาทุกชั้นปีมีความรู้เกี่ยวกับโรคโควิด 19 ในระดับมาก โดยนักศึกษาชั้นปีที่สูงกว่ามีระดับความรู้มากกว่าชั้นปีที่น้อ้ยกว่า อย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ เมื่อนำมาวิเคราะห์สถิติความแปรปรวนทางเดียว พบว่า คะแนนความรู้ของนักศึกษาขั้นปีที่ 4 มากกว่านักศึกษาชั้นปีที่ 1 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) ผลการศึกษานี้สามารถนำมาใช้เป็นแนวทางในการส่งเสริมความรู้ และสร้างความตะหนักเกี่ยวกับโรคโควิด 19 ให้แก่นักศึกษาคณะเทคนิคการแพทย์แต่ละชั้นปี เพื่อให้มีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับโรคโควิด 19 ที่ถูกต้อง และครอบคลุมเพื่อให้นักศึกษาป้องกันตนเอง รวมถึงให้ความรู้ที่ถูกต้องแก่ผู้มารับบริการ และประชาชนต่อไป
This research aimed to evaluate COVID 19 related knowledge in 1st-4th year medical technology students of Huachiew Chalermprakiet University by using an online questionnaire. Three hundred and thirty-six students were enrolled in this study. The content validity index (CVI) was 0.87 and reliability of the questionnaires was 0.6 using KR-20. Data was analyzed by descriptive statistics and one-way ANOVA. The results showed that all students had a high level of COVID -19 related knowledge. The higher year students had higher scores than lower year students but not statistically significant. From one-way ANOVA analysis, the results showed that COVID-19 related knowledge of fourth-year students was more than first-year students at a statistically significant level (p<0.05). The results of this study can be used as a guideline to enhance knowledge related to COVID-19 and to raise awareness of COVID-19 for medical technology students of each year, so that they have accurate knowledge and comprehensive understanding of COVID-19 to protect themselves and communicate accurate information to clients and the community.