DSpace Repository

汉语“柔”组触觉形容词的认知语义组合模型分析

Show simple item record

dc.contributor.author 付尧
dc.contributor.author Fu Yao
dc.contributor.author 肖瑜
dc.contributor.author Xiao Yu
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies. Graduate Student en
dc.contributor.other Guangxi Normal University. School of Literal Arts en
dc.date.accessioned 2025-10-17T13:38:05Z
dc.date.available 2025-10-17T13:38:05Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation วารสารวิชาการภาษาและวัฒนธรรมจีน 12, 1 (มกราคม-มิถุนายน 2568) : 201-218 en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4674
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so02.tci-thaijo.org/index.php/clcjn/article/view/264180/185602 en
dc.description.abstract 触觉是人类重要的感官之一,触觉形容词记录着人们对客观世界的认知和体验,也是汉语词汇系统的重要组成部分。本文从认知语义的角度对汉语“柔”组触觉形容词进行分析,通过认知层级的划分来探讨该组词语的语义特征和具体使用情况以及认知语义组合模型的变化情况,进而指出“柔”组触觉形容词在构词语素本义为相同和不同类型时,其认知语义组合模型呈现四种不同情况。本研究对于深入理解汉语“柔”组触觉形容词的语义特征及相关词汇教学具有一定参考意义。 en
dc.description.abstract Touch is one of the important human senses. Tactile adjectives record people's cognition and experience of the objective world and are also an important part of the Chinese vocabulary system. This article analyzes the Chinese “soft” group of tactile adjectives from the perspective of cognitive semantics. Through the division of cognitive levels, it explores the semantic characteristics and specific usage of this group of words and the changes in the cognitive-semantic combination model, and then points out that “soft” The cognitive-semantic combination model of the group of tactile adjectives presents four different situations when the original meanings of the word-forming elements are the same and different types. This study has certain reference significance for in-depth understanding of the semantic characteristics of Chinese “soft” group tactile adjectives and related vocabulary teaching. en
dc.language.iso zh en
dc.publisher มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ en
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน en
dc.subject Chinese language -- Study and teaching en
dc.subject 汉语 -- 学习和教学 en
dc.subject ภาษาจีน -- การใช้ภาษา en
dc.subject Chinese language -- Usage en
dc.subject 汉语 -- 语言使用 en
dc.subject อรรถศาสตร์ปริชาน en
dc.subject Cognitive semantics en
dc.subject การสัมผัส en
dc.subject Touch en
dc.subject ภาษาจีน – คำคุณศัพท์ en
dc.subject Chinese language -- Adjectives en
dc.subject 汉语 -- 形容词 en
dc.subject ภาษาจีน – คำศัพท์ en
dc.subject Chinese language – Glossaries, vocabularies, etc. en
dc.subject 汉语 -- 词汇 en
dc.title 汉语“柔”组触觉形容词的认知语义组合模型分析 en
dc.title.alternative Cognitive-Semantic Combination Model Analysis of Chinese “Soft” Group Tactile Adjectives en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account