Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1006
Title: การศึกษาความต้องการบุคลากรภาษาจีนของธุรกิจในประเทศไทย
Other Titles: A Study of Peeds for Personnel with Competency in Chinese Language for Business in Thailand
Authors: จรัสศรี จิรภาส
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะศิลปศาสตร์
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
โรงเรียนจีน -- ไทย.
Chinese schools -- Thailand
ความต้องการแรงงาน
Labor demand
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
Issue Date: 2000
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “การศึกษาความต้องการบุคลากรภาษาจีนของธุรกิจในประเทศไทย” มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจความต้องการบุคลากรภาษาจีนของธุรกิจในประเทศไทย และศึกษาคุณลักษณะของบุคลากรภาษาจีนที่หน่วยงานต่าง ๆ ให้ความสำคัญ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ประกอบการธุรกิจตำแหน่งผู้บริหาร ผู้จัดการ รองผู้จัดการ หัวหน้าฝ่ายบุคคลของสถานประกอบการจากจังหวัดต่าง ๆ ทั่วทั้ง 4 ภาคของประเทศไทย ที่มีขนาดธุรกิจประกอบด้วยพนักงาน 30 คนขึ้นไป จำนวน 169 แห่ง ในที่นี้เป็นบริษัทที่ประกอบธุรกิจการโรงแรม ประมาณร้อยละ 37.3 บริษัทที่ประกอบธุรกิจอุตสาหกรรมร้อยละ 29 ธุรกิจท่องเที่ยวร้อยละ 8.9 ธุรกิจพาณิชย์ร้อยละ 8.3 และบริษัทส่วนใหญ่มีสถานที่ตั้งอยู่ในภาคกลางและภาคใต้ของประเทศไทย ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. เมื่อศึกษาความต้องการบุคลากรภาษาจีนของธุรกิจต่าง ๆ พบว่าธุรกิจประเภทอุตสาหกรรมมีความต้องการบุคลากรจีนมากที่สุด รองลงมาได้แก่ธุรกิจโรงแรม และธุรกิจพาณิชย์ โดยธุรกิจดังกล่าวส่วนใหญ่มีบุคลากรภาษาจีนในบริษัทแล้ว และยังมีความต้องการเพิ่มอีกประมาณ 1- 5 คน 2. ตำแหน่งงานของบุคลากรที่บริษัทมีความต้องการ ได้แก่ ตำแหน่งผู้บริหาร พนักงานฝ่ายประชาสัมพันธ์ เลขานุการ และพนักงานฝ่ายขาย ตามลำดับ ทั้งนี้หน่วยธุรกิจต่างๆ ยังคาดหวังว่าบุคลากรภาษาจีนจะมีความรู้ทางด้านทักษะการพูดอยู่ในระดับดีมาก ทักษะการฟังอยู่ในระดับดี 3. ด้านคุณลักษณะของบุคลากรภาษาจีนที่บริษัทใช้พิจารณาคัดเลือกเป็นอันดับหนึ่ง คือ บุคลากรภาษาจีนที่มีความรู้ 3 ภาษาขึ้นไป ประมาณร้อยละ 34 นอกจากนั้นยังพิจารณาถึงเรื่องความซื่อสัตย์สุจริต และความรับผิดชอบของบุคลากรภาษาจีนที่ไปสมัครงาน ซึ่งยังเป็นลักษณะคุณธรรมของบุคลากรภาษาจีนที่บริษัทให้ความสำคัญ รวมถึงการมีมนุษยสัมพันธ์และสัมมาคารวะ โดยจัดความสำคัญตามลำดับ
The objectives of this study are to survey the demands of personnel with Chinese language competency for business in Thailand and to enumerate their major characteristics as specified by the businesses. 169 companies, each with at least 30 employees drawn from all regions of Thailand were used for this study. The companies are classified as hotel business consisting 37.3%, industry 29%, tourism 8.9%, and wholesale/retail business 8.3%. The administrators, consisting of managers, deputy managers, and head of personnel departments, were asked to answer questionnaires. The findings are summarized as follows: 1. The business sectors, which have the strongest demands for personnel with Chinese language competency for business in Thailand are industry, hotel business, and wholesale/retail business, respectively. All these business sectors already have such personnel, but still require and additional one to five persons. 2. Personnel with competence in the Chinese language are required for Administrative, public relations, secretarial, and sales positions. These positions require highly competent speaking skills and listening skills rated at least as competent . 3. 34% of the sample groups recommend that competence in three languages or more is the most desirable characteristics in personnel selection by business in these sectors. Not only honesty and responsibility are the ethical characteristics most desirable but also relationship and respectful by these businesses.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1006
Appears in Collections:Liberal Arts - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf290.78 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter1.pdf272.47 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter2.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open
Chaphter3.pdf406.5 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter4.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open
Chaphter5.pdf444.12 kBAdobe PDFView/Open
Reference.pdf634.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.