งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์และปัจจัยทางด้านการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลพญาไท 2 ของลูกค้าชาวจีน การวิจัยครั้งนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่าง คือ ลูกค้าชาวจีนที่ใช้บริการของโรงพยาบาลพญาไท 2 จำนวน 152 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าความถี่และร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยสถิติ t-test และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลพญาไท 2 ของลูกค้าชาวจีน นอกจากนี้ยังพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านการบริการ ราคา และ การส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลพญาไท 2 ของลูกค้าชาวจีน ส่วนปัจจัยด้านสถานที่ บุคลากร กระบวนการให้บริการ และ
ปัจจัยด้านกายภาพ ไม่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้โรงพญาบาลพญาไท 2 ของลูกค้าชาวจีน
The research objective was to study the demographic and 7Ps of marketing mix factors affecting Chinese customer’s decision making to use Phyathai 2 Hospital Services. This study was designed based on quantitative methods. Questionnaires were used with a sample is Chinese customer using Phyathai 2 Hospital Services. The data from 152 by
analysis the frequency, percentage, mean, standard deviation and the hypothesis analysis by t-test and multiple regression. The results of hypothesis testing showed that the demographic factors did not affect Chinese customer’s decision making to use Phyathai 2 Hospital Services. Furthermore, the 7Ps of marketing mix factors include service; price and promotion affect Chinese customer’s decision making to use Phyathai 2 Hospital Services. However, the results showed that the place, people, process and physical evidence did not affect Chinese customer’s decision making to use Phyathai 2 Hospital Services.