อุตสาหกรรมยานยนต์เป็นหนึ่งอุตสาหกรรมของประเทศไทยที่ได้รับการส่งเสริมจากภาครัฐมาอย่างต่อเนื่องนับจากแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 2  การมุ่งมั่นพัฒนายกระดับความสามารถในการแข่งขันสู่ความยั่งยืนมีความสําคัญเพื่อให้สอดคล้องกับแนวคิดการพัฒนาสู่อุตสาหกรรม 4.0 และการเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยีในอนาคต การวิจัยเชิงสํารวจนี้สํารวจปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการประยุกต์ใช้อินเทอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการจัดการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ โดยพิจารณา 5 ปัจจัยหลักประกอบด้วย การเชื่อมต่อ  การนําเสนอ  ความชาญฉลาด  ความปลอดภัย และคุณค่า และปัจจัยย่อย 15 ปัจจัยเป็นกรณีศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบความสําคัญของปัจจัยด้วยเทคนิคกระบวนการลําดับชั้นเชิงวิเคราะห์   เพื่อคํานวณหาน้ําหนักความสําคัญของปัจจัยการใช้อินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์จากกลุ่มตัวอย่างจํานวน 88 องค์กร ใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างประชากรแบบสโนว์บอลล์  พบว่าปัจจัยหลักด้านการนําเสนอมีความสําคัญสูงสุด ปัจจัยรองคือการควบคุม ปัจจัยหลักสองการเชื่อมต่อมีปัจจัยรองคือความเข้ากันได้ ปัจจัยหลักสามคุณค่ามีปัจจัยรองคือความสะดวก ผลจากการวิเคราะห์สามารถเป็นแนวทางในการตัดสินใจที่ดีขึ้น
 
The  automotive  industry  is  one  of  the  main  industries  in  Thailand  that  has  been  continuously  promoted  by  the  government  since  the  2nd  National  Economic  and  Social  Development Plan. The commitment to improve competitiveness towards sustainability is of great  importance  in  keeping  with  the  concept  of  Industry  4.0  development  and  future  technological  changes. Accordingly,  this  exploratory  research  explores  the  factors  that  influence  the  application  of  the  Internet  of  Things  embedded  in  the  management  of  automotive   parts   manufacturing,   which   consist   of   5   main   factors   are   Connectivity,   Telepresence, Intelligence, Security, and Value, and 15 sub-factors. The case study was the comparative analysis of the importance of factors using Analytic Hierarchy Process(AHP) for calculating  the  weighted importance  of  Internet  of  Things  factors  for  the  management  of  automotive parts manufacturing. The questionnaire was answered by 88 respondents using Snowball  Sampling. The  main  factor  of  Telepresence was  found  to  be  the  most  important  and  the  second  factor  was  Controlling.  Next  comes  the  Connectivity factor,  the  secondary  factor is Compatibility. The third major factor is Value, the second is Convenience. Analysis results can guide a better decision-making process.