Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/257
Title: การพัฒนาประสิทธิภาพการปฏิบัติงานในการจัดการคลังสินค้า
Other Titles: Improving Performance Efficiency of Warehouse Management
Authors: ชุติระ ระบอบ
Chutira Rabob
สุพัฒน เกียรติศิลปิน
Supat Kieatisilpin
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: สินค้าคงคลัง
Warehouses -- Management
การควบคุมสินค้าคงคลัง
Inventory control
การผลิตแบบลีน
Lean manufacturing
Industrial efficiency
ประสิทธิภาพทางอุตสาหกรรม
Issue Date: 2012
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: จากการค้นหาปัญหาการให้บริการงานด้านคลังสินค้าโดยใช้แบบสอบถาม (Customer Satisfaction Survey) พบว่า ลูกค้าผู้ใช้บริการมีความต้องการที่จะให้มีการสนองตอบในด้านความรวดเร็ว เร่งด่วนและตรงเวลา ซึ่งเป็นปัญหาที่จะต้องจัดการในด้านของเวลาปฏิบัติการ ผู้วิจัยจึงจะทำการพัฒนาประสิทธิภาพของกระบวนการทำงานเพื่อลดเวลาในการปฏิบัติงาน โดยมุ่งเน้นไปที่การจัดการงานคลังสินค้าในส่วนของงานรับและจ่ายสินค้า ด้วยวิธีการนำเอาแนวคิดการลดความสูญเปล่าของลีน (Lean) มาประยุกต์ โดยใช้แผนภูมิสายธารคุณค่า (Value Stream) เพื่อลำดับขั้นตอนขอการส่งมอบคุณค่า และแนวทาางของ ECRS ซึ่งประกอบด้วย 4 แนวทาง คือ การกำจัด (Eliminate : E) การผสมผสาน (Combine : C) การจัดลำดับใหม่ (Rearrange : R) และการทำให้ง่ายขึ้น (Simplify : S) มาปรับปรุงขั้นตอนกระบวนการและยังมีการใช้เครื่องมืออำนวยความสะดวกและเทคโนโลยีสารสนเทศเข้ามาช่วยเสริมเพื่อให้การทำงานมีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น ซึ่งได้ทำการเก็บข้อมูลก่อนการปรับปรุงในเดือนตุลาคม - พฤศจิกายน 2553 และดำเนินการปรับปรุงในตามแผนงานที่กำหนดไว้ในระหว่างเดือนธันวาคม 2553 ถึงเดือนมกราคม 2554 จากนั้นทำทดลองปฏิบัติจริงและเก็บข้อมูลหลังการปรับปรุงในเดือนกุมภาพันธ์-มีนาคม 2554 ผลที่ได้รับหลังการดำเนินการปรับปรุงพบว่า สามารถลดเวลาดำเนินงานในส่วนของงานด้านการรับสินค้าจากปัจจุบันเฉลี่ย 2 ชั่วโมง 52 นาที เป็น 1 ชั่วโมง 46 นาที ลดลงเฉลี่ย 1 ชั่วโมง 6 นาที หรือร้อยละ 38.52 ต่อ 1 เที่ยวการรับ และส่วนงานจ่ายสินค้าจากปัจจุบันเฉลี่ย 3 ชั่วโมง 13 นาที เป็น 1 ชั่วโมง 47 นาที ลดลงเฉลี่ย 1 ชั่วโมง 26 นาที หรือร้อยละ 44.66 ต่อ 1 เที่ยวการขนส่ง ส่งผลให้สามารถตอบสนองความต้องการและความพึงพอใจของลูกค้า และเป็นการเพิ่มสมรรถภาพการส่งมอบสินค้าตรงเวลาได้ดีขึ้น
The problem and provide the warehouse with the query (Customer Satisfaction Survey) found that customers are demanding to be responsive to the speed, urgent and on time. Which is problem that must be handled in terms of execution time. Researcher that will improve the efficiency of work processes to reduce the time of the operation. By focusing on the management of the warehouse Receipt - Issue product. To bring the concept to reduce the waste of Lean applications using a Value Stream Mapping (VSM) to sequence the process of delivering value. The guidelines of the ECRS consisting of four approach is to dispose (Eliminate : E) combination (Combine : C) to a new ranking (Rearrange : R) and make it easier (Simplify : S) to improve the process steps. The to supporting facilities, including information technology work to help supplement the work more efficiency. The keep data before is improved in October-November 2553 and improved in accordance with the plan set scheduled during the month of December 2553 until January 2554, and then the actual experiments and keep data sfter an improvement in Febbruary - March 2554. Summary of research can reduce time on the part of the receive from the present average of 2 hours, 52 minutes to 1 hour, 46 minutes, an average reduction of 1 hour, 6 minutes, or by 38.52 percent to 1 Shipment/Receiving and part of the Issue from the current average of 3 hours, 13 minutes to 1 hour, 47 minutes, an average reduction of 1 hour, 26 minutes, or by 44.66 percent to 1 Trip transportation. As a result, able to meet the meet the needs and satisfaction of customers. And increase on-time delivery performance has better improved.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2555.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/257
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf194.73 kBAdobe PDFView/Open
Table of Contents.pdf92.36 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdf256.08 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdf877.95 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdf268.25 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
chapter5.pdf92.94 kBAdobe PDFView/Open
References.pdf6.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.